fbpx

Le Coq des Prés is een groepering van een veertigtal enthousiaste coöperanten-pluimveehouders die dierenwelzijn hoog in het vaandel dragen en er trots op zijn een smakelijke kwaliteitskip te kunnen leveren.

WAT IS DE BETROKKENHEID VAN DE SAMENWERKENDE FOKKERS IN DE COÖPERATIEVE ?

De coöperanten van Le Coq des Prés zijn niet alleen goede fokkers, maar ook ambassadeurs van hun eigen coöperatie!

Ze hebben zich in een coöperatie verenigd om hun inspanningen te bundelen, te diversifiëren en hun afzetmogelijkheden weer in eigen hand te nemen via boerderijverkoop en de korte keten. Zo profiteren ze ook van de groepsdynamiek om zich voortdurend te verbeteren.

 

WERKGROEPEN (WG)

Door regelmatig deel te nemen aan werkgroepen geven de samenwerkende boeren vorm aan verschillende projecten van de coöperatie.

Momenteel zijn er 3:

  • WG statuten van de coöperatieve
  • WG fruitsector
  • WG inhuldiging nieuwe werkplaats

Binnenkort komen er nog enkele nieuwe werkgroepen bij (WG conserven, WG aanhalen van de banden tussen coöperanten, enz.)

AANPLANT VAN HAGEN EN FRUITBOMEN

Sinds 2016 omvat Le Coq des Prés ook een programma voor de ontwikkeling van pluimveeweiden. Met de aanplant van hagen en fruitboomgaarden verbeteren de coöperanten het dierenwelzijn en de biodiversiteit. Tegelijk diversifiëren ze zo de productie en verminderen ze de ecologische impact van pluimveestallen. Met 23 deelnemende boeren werden in totaal 1200 bomen geplant.

Voor meer informatie, klik HIER

 

WORKSHOPS

Elk jaar worden er workshops georganiseerd door medewerkers van Coprobel: de pluimveehouders kunnen er verschillende onderwerpen met betrekking tot de coöperatie bespreken, zoals de verkoop op de boerderij, waarden, missies, zaken die beter kunnen, enz.

Leden van de coöperatie komen op die manier samen om ideeën, meningen en ervaringen uit te wisselen in een gemoedelijke sfeer en natuurlijk ook om advies te geven of te krijgen.

OPLEIDINGEN

Op verzoek van de pluimveehouders, die zich voortdurend willen verbeteren en bijleren, organiseert de coöperatie opleidingscursussen om het dagelijkse werk te verbeteren.

Zo konden ze reeds aan verschillende opleidingen deelnemen:

  • Opleiding boomgaarden
  • Opleiding versnijden en overschotten valoriseren
  • Opleiding verkoop op de boerderij
  • Opleiding Facebook
  • Opleiding ‘scannen’

EVENEMENTEN

De coöperanten nemen ook deel aan evenementen zoals de Beurs van Libramont, de FADA, C’est bon c’est wallon, de vakbeurs Valériane, de Vendredis du terroir, bedrijfsbezoeken, enz.

Via deze verschillende evenementen krijgen de boeren de mogelijkheid om hun producten te promoten, ze te laten proeven en de geschiedenis van hun coöperatie en hun merk uit te leggen.

MEDIA

De pluimveehouders worden heel vaak benaderd door verschillende media zoals televisie, pers en radio. Le Coq des Prés duikt geregeld op in uitzendingen zoals Les ambassadeurs, Terroir mon amour, Max&Vénus of in bepaalde tijdschriften zoals Biotempo, le sillon Belge, la nouvelle gazette, enz. en tot slot ook op de radio met Canal C, Seven radio, …